MATKAILIJOITA KIINNOSTAA SAARISTOLAISTEN ARKI

21.12.15

Matkailun kasvuun satsataan nyt enemmän kuin vuosiin. Erityisesti merellisestä saaristosta halutaan tehdä kansainvälisesti houkutteleva vierailukohde.

Suomen rannikko- ja saaristoalue ulottuu Torniosta aina Virolahdelle, mutta lounaisrannikon keskuskaupungit Turku, Uusikaupunki, Rauma ja Pori erottuvat kaupunkien ketjusta.

–Lounais-Suomi muodostaa yhdessä Ahvenanmaan kanssa ykkösalueen, koska alueella on eniten palveluja ja se edustaa Suomessa sitä varsinaista saaristoa. Yksi erityinen vahvuus on mahdollisuus island hoppingiin eli saarihyppelyyn, kertoo Heli Saari Visit Finlandilta.

–Saaristosta luodaan kansainvälisiä vierailijoita houkutteleva ja laadukkaasti palveleva elämys, sanoo Merellinen Saaristo -ohjelman projektipäällikkö Heli Saari.

Hän johtaa syksyllä käynnistynyttä Merellinen Saaristo -ohjelmaa, joka kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön vuonna 2014 lanseeraamaan matkailun kärkihankkeeseen.

Matkanjärjestäjähaastattelujen ja matkustajakyselyjen mukaan matkailijat haluavat yöpyä saarilla ja päästä mahdollisimman lähelle paikallisia ihmisiä.

–Kiinnostukset liittyvät yksinkertaisiin asioihin, kuten siihen, miten ihmiset siellä elävät, missä lapset käyvät koulua ja miten asukkaat pääsevät lääkäriin. Tästä syystä erityisesti opaspalveluiden kysyntä on suuri, Saari selvittää.

TURISTI TULEE AUTOLLA

Reilun kahden miljoonan euron potilla Merellinen Saaristo –ohjelma parantaa saariston kansainvälistä kilpailukykyä ja houkuttelee keskieurooppalaisia matkailijoita rannikollemme.

–Saariston saavutettavuus asettaa rajoitteita. Kasvua haetaan Euroopan markkinoilta, koska suuri osa eurooppalaisista vierailijoista on automatkailijoita, Saari perustelee.

Saaristoa ei suinkaan viedä kansainvälisille markkinoille ensimmäistä kertaa. Alueen matkailun edistämistyötä tehdään monella eri tavoin. Esimerkiksi Loura-kaupungit kehittävät paraikaa Hangon, Raaseporin ja Ahvenanmaan kanssa kansainvälistä matkailubrändiä Suomen Saaristo -yhteistyössä.

–Tärkeintä on saada markkinoille mahdollisimman paljon hyviä, kansainväliset kriteerit täyttäviä lounaisrannikkolaisia matkailutuotteita, sanoo matkailujohtaja ja Turku Touring Oy:n toimitusjohtaja Anne-Marget Hellén.

Anne-Marget Hellén

Saaren mukaan eri ohjelmat, hankkeet ja yhteistyökuviot tukevat toisiaan.

–Kunhan toimintatavat ja roolit ovat selviä. Me emme myy mitään vaan olemme markkinointiorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää matkailua, Saari painottaa.

TUOTTEET KOOTAAN ELÄMYSPAKETTEIHIN

Miten saaristomatkailua sitten markkinoidaan?

–Yksittäisten kaupunkien, tapahtumien tai majoituspalvelujen sijaan keskieurooppalaisille matkailijoille räätälöidään valmiita elämyspaketteja, joihin kootaan houkuttelevia kohteita, Saari kertoo.

Hän pääsee esittelemään saaristomatkailun kärkituotteita ja -teemoja ensi vuoden alussa järjestettävissä kansainvälisissä tapahtumissa Meet Finlandissa ja Berliinin ITB-messuilla.

–Kärkiteemoja ovat esimerkiksi kansallispuistot, puukaupungit, Unesco-kohteet ja majakkasaaret.

Alueelliset matkailuorganisaatiot, kuten Visit Turku, ovat avainasemassa tuotteiden kartoittamisessa, Saari kertoo.

Saksaan, Sveitsiin, Italiaan ja Ranskaan kohdennettuun markkinointiin tavoitellaan mukaan vähintään 50 yritystä. Hellénin mukaan lounaisrannikolla on useita vahvuuksia ja kansainväliset kriteerit täyttäviä kohteita.

–Etenkin kansallispuistot, saaristolaisuus ja merenkulun historia auttavat meitä erottumaan muista. Ne tuotteet, jotka eivät mahdu mukaan Merellinen Saaristo -ohjelmaan, pääsevät markkinoille varmasti toista kautta.

SAARISTOA EI TUNNETA

Aikaisemmista markkinointiponnistuksista huolimatta esimerkiksi saksalaisten matkustajien osuus on yhä varsin pieni.

–Merellistä saaristoa ei vielä tunneta markkinoilla, joten sitä ei pidetä yhtä vetovoimaisena matkakohteena kuin Helsinkiä tai Lappia, Saari sanoo.

Hän iloitsee, että monen vuoden tauon jälkeen markkinointiyhteistyötä tehdään taas myös matkanjärjestäjien kanssa.

Matkanjärjestäjien ensimmäiset testimatkat ja niihin kuuluvat workshopit järjestetään tammikuussa.

Yrittäjien valmentamisen ohella ohjelmatyö jatkuu toimintamallin ja konseptin rakentamisella.

–Kahden vuoden kuluessa päästään hyvään alkuun, mutta siinä ajassa ei pystytä radikaalisti lisäämään matkailuvirtoja. Tavoitteenamme onkin luoda markkinointiverkosto, jolla varmistetaan toiminnan jatkuvuus ohjelman jälkeen, Saari sanoo.

Lounaisrannikolla asiaan on jo sitouduttu.

–Suomen Saaristo on yhteistyön muoto eli kansainvälinen markkinointi jatkuu koko ajan, Hellén vakuuttaa.

Merellinen Saaristo

  • mukana vähintään 50 pk-yritystä sekä alueelliset matkailuorganisaatiot
  • markkinoinnin kohdemaita Saksa, Sveitsi, Ranska ja Italia
  • pyritään kasvattamaan rannikon ja saariston ulkomaisten yöpymisten määrää miljoonasta 1,2 miljoonaan eli reilut 15 prosenttia.
  • ohjelma rahoitetaan Team Finlandin pk-yrityksille suunnatusta kasvuohjelmasta ja toteutetaan Finpron alaisen Visit Finlandin ohjauksessa
  • budjetti: n. 2,1 milj. € vuoden 2017 loppuun saakka

Teksti ja kuva: Anna Saarenoja

Uutisarkisto

2017

Marraskuun uutiset

09.11.17 - Positiivisia tuulia myös Satakunnassa
09.11.17 - Yhteistyön airut
09.11.17 - Lounaisrannikon vetovoima esiin
09.11.17 - Uutta potkua elintarvikevientiin

Syyskuun uutiset

07.09.17 - Uusi yhteistyömalli vauhdittamaan meri- ja valmistavan teknologiateollisuud...

Elokuun uutiset

24.08.17 - Kasvun mahdollisuus – positiivisen rakennemuutoksen hyödyntäminen Lounais-...

Toukokuun uutiset

11.05.17 - Kirje selvitysmies Esko Aholle

Huhtikuun uutiset

03.04.17 - Vesialan osaajien näytönpaikka
03.04.17 - Tavoitteena pysyvä innovaatioalusta
03.04.17 - Yhteiset tavoitteet kirkkaiksi

Helmikuun uutiset

09.02.17 - Kansainvälisten opiskelijalähettiläiden joukko kasvaa
03.02.17 - Asko Aro-Heinilä on vuoden 2016 Loura-yhteistyöosaaja

2016

Joulukuun uutiset

12.12.16 - Turkuun halutaan lisää tekniikan koulutusta
01.12.16 - Lähettiläät ovat Lounais-Suomen äänitorvi
01.12.16 - Lounaisrannikolla satsataan sijoitusten houkutteluun
01.12.16 - Puolueetonta tietoa aurinkoenergiasta
01.12.16 - Kiertomatkat houkuttelevat matkailijoita Loura-alueelle

Lokakuun uutiset

26.10.16 - Tutkimus: Lounais-Suomen meriklusterin arvo kohta huippuvuoden 2008 tasolla...

Syyskuun uutiset

27.09.16 - Matkailun tulot kasvaneet tasaisesti talouden taantumasta huolimatta

Helmikuun uutiset

05.02.16 - TIEDOTE: Yhteistyöosaajapalkinto lounaissuomalaiselle vesialan yhteistyöver...

2015

Joulukuun uutiset

21.12.15 - RUOTSI ON UNOHDETTU
21.12.15 - LOUNAISRANNIKKO KÄRKIPAIKALLA KAASUTALOUTEEN
21.12.15 - MATKAILIJOITA KIINNOSTAA SAARISTOLAISTEN ARKI

Toukokuun uutiset

22.05.15 - VUODEN YHTEISTYÖOSAAJA
22.05.15 - SUOMEN SAARISTO HOUKUTTELEE SAKSALAISIA
22.05.15 - MERITEOLLISUUDEN OSAAJIA TARVITAAN LISÄÄ
22.05.15 - VESIOSAAMISTA KIINAAN
22.05.15 - HARPPAUS KOHTI AURINKOENERGIAA

Maaliskuun uutiset

26.03.15 - Suomi tarvitsee kilpailukykyisen meriklusterin

Helmikuun uutiset

05.02.15 - 5.2.2015 - Tiedote: Irene Villaselle Yhteistyöosaaja-palkinto

2014

Marraskuun uutiset

20.11.14 - Tour of Brazil ja suomalaisen meriosaamisen viikko Recifessä Brasiliassa 10...

Lokakuun uutiset

31.10.14 - Meriteollisuusviikko Pernambucossa 10.-14. marraskuuta

Syyskuun uutiset

08.09.14 - Verkostoihminen ymmärtää yhteistyön edut
08.09.14 - Suomen Saaristo haluaa maailmankartalle
08.09.14 - Tour of Brazilissa Suomella tähtirooli
08.09.14 - Vesiosaajan aika
08.09.14 - Omanlaista ja monimuotoista yhteistyötä
08.09.14 - FinBraTech avaa ovia Brasilian markkinoille

Elokuun uutiset

06.08.14 - CoastALin kotisivut avattu

Kesäkuun uutiset

11.06.14 - Renewal of co-operation agreement with Brazilian state of Pernambuco

Toukokuun uutiset

08.05.14 - Yhteistyöstä potkua vesiliiketoimintaan

Helmikuun uutiset

05.02.14 - 5.2.2014: Työpaikat ja laatu ratkaisevat lounaisrannikon tulevaisuuden elin...
05.02.14 - 5.2.2014: Yhteistyöosaajapalkinto Jytta Poijärvi-Miikkulaiselle

2013

Elokuun uutiset

20.08.13 - Teollisuuden uusi bisnes löytyy jätteen uusiokäytöstä

Heinäkuun uutiset

01.07.13 - Loura osaksi pohjoista kasvukäytävää