MERITEOLLISUUDEN OSAAJIA TARVITAAN LISÄÄ

22.05.15

Merja Salmi-Lindgren haluaa löytää meriteollisuuden tulevaisuuden huippuosaajat

Lounaisrannikon kaupungit ovat mukana alan imagokampanjassa, jolla halutaan tavoittaa erityisesti ammatinvalinnan kynnyksellä olevia nuoria.

Meriteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Merja Salmi-Lindgren näkee suomalaisen meriteollisuuden tulevaisuuden valoisana. Suurin haaste on houkutella alalle uusia huippuosaajia.

Osaajien houkuttelu on vuoden alusta alkaneen meriteollisuuden imagokampanjan päätavoite. Kampanjaa luotsaa Meriteollisuus ry, joka edustaa 66:tta alan yritystä ympäri Suomen.

Salmi-Lindgrenin mukaan alalle tarvitaan monenlaisia osaajia liiketalouden ja designin taitajista meritekniikan perusteet hallitseviin. Ammattinimikkeiden kirjo on laaja, ja pulaakin on.

–Esimerkiksi suunnittelutoimistoissa on jo pulaa henkilöistä, jotka tuntevat hydrodynamiikan perusteet.

Kampanjan kohteina ovat yhteishakuun osallistuvat yläkoululaiset ja eri oppilaitosten opiskelijat, jotka voisivat suunnata opintojaan meriteollisuuden suuntaan. Salmi-Lindgrenin mukaan myös täydennyskoulutusta pitää hyödyntää.

KAUPUNGIT LINKKINÄ OPINAHJOIHIN

Meriteollisuus on merkittävä työllistäjä lounaisrannikon kaupungeissa: reilusti yli puolet alan Suomessa toimivista yrityksistä sijaitsee alueella. Loura-kaupungit Turku, Uusikaupunki, Rauma ja Pori ovat mukana kaksivuotisessa kampanjassa 10 000 eurolla.

–On hienoa, että kaupungit tukevat toimialaa ja ovat ymmärtäneet sen merkityksen, Salmi-Lindgren sanoo.

Kaupungeilla on kampanjassa tärkeä rooli: niiden kautta saadaan yhteys alueen ammattikorkeakouluihin, yliopistoihin ja muihin opinahjoihin.

–Voimme esimerkiksi mennä yritysten kanssa oppilaitoksiin kertomaan, minkälaista työtä yritykset voivat tarjota nuorille, ja mitä meriteollisuus käytännössä on.

Salmi-Lindgrenin mukaan kampanja voisi näkyä lounaisrannikon kaupungeissa myös jalkautumisena kansan pariin esimerkiksi kauppakeskuksiin, markkinoille tai kirjastoihin.

Kampanjassa järjestetään viestintäkoulutusta Meriteollisuus ry:n jäsenyrityksille, tehdään esitteitä ja kootaan alan yrityksiin liittyvää tietoa, videoita ja muuta sisältöä meriteollisuus.fi-nettisivuille.

Sosiaalisella medialla on tärkeä rooli. Yhteishaun aikana nuoria houkutellaan alan tiedon äärelle Facebook-mainoksen avulla.

–Nettisivujen kävijämäärät ovat kaksinkertaistuneet yhteishakukampanjan ansiosta, Meriteollisuus ry:n viestintäasiantuntija Marko Mannila sanoo.

YHTEINEN VIESTI ON VAHVEMPI

Kampanjaa ohjaa työryhmä, johon kuuluu Mannilan, Salmi-Lindgrenin ja yritysten edustajien lisäksi lounaisrannikkoyhteistyön asiamies Pipa Turvanen.

Suurin osa kampanjan rahoituksesta tulee alan yrityksiltä. Budjetin kokoaminen on vielä kesken. Tavoitebudjetti on Salmi-Lindgrenin mukaan 100 000 euroa vuodessa.

Hänestä suurin haaste yritysten ja kaupunkien välisessä yhteistyössä on se, että löydettäisiin tarpeeksi aikaa vuoropuhelulle, kun työtahti on kova. Yhdessä mietitty, keskitetty viestintä toimisi tehokkaimmin.

–Ettei hajautettaisi näitä pieniä voimavaroja mitä meillä on, varsinkin tänä aikana, kun kaikkien pitää säästää.

Keskustelukulttuuri on Suomessa avointa ja toimijat tuntevat toisensa. Nämä ovat suomalaisen meriteollisuuden vahvuuksia, joita pitäisi Salmi-Lindgrenin mielestä hyödyntää nykyistä enemmän.

MERITEOLLISUUS UUDESSA NOUSUSSA

Suomalaisen meriteollisuuden tulevaisuudennäkymät ovat Salmi-Lindgrenin mukaan hyvät. Meriteollisuus ry on arvioinut matkustaja- ja risteilyalusbisnekseen 4–5 prosentin kasvua seuraavalle noin 10 vuodelle. Alan messuilla Miamissa ennustettiin jopa 15 prosentin kasvua.

Suuri käänne parempaan tuli alkusyksynä viime vuonna, kun saksalainen Meyer Werft ja Suomen valtio ostivat Turun telakan. Salmi-Lindgren muistuttaa, että pitkin matkaa on tullut positiivisia uutisia pienempien toimijoiden menestyksestä, mikä ei ole saanut vastaavaa mediahuomiota.

Positiivinen ennuste pätee myös muihin lounaisrannikon kaupunkeihin. Salmi-Lindgrenin mielestä on hienoa, että kussakin kaupungissa on omanlaista osaamista ja vahvuuksia.

–Turussa osaamiskeskittymä on isoissa risteily- ja matkustajalaivoissa, Uudessakaupungissa osaaminen on työveneissä, Raumalla erikoisaluksissa. Poriin on keskittynyt offshore-osaamista.

–Suomalainen meriteollisuus on paljon muuta kuin pelkät telakat. 80 prosenttia isoista risteilijöistä tehdään telakan porttien ulkopuolella. Verkosto-osaaminen on Länsi-Suomessa hyvää ja sitä pyritään pitämään yllä, Mannila lisää.

Teksti ja kuva: Heidi Pelander 

Uutisarkisto

2017

Marraskuun uutiset

09.11.17 - Positiivisia tuulia myös Satakunnassa
09.11.17 - Yhteistyön airut
09.11.17 - Lounaisrannikon vetovoima esiin
09.11.17 - Uutta potkua elintarvikevientiin

Syyskuun uutiset

07.09.17 - Uusi yhteistyömalli vauhdittamaan meri- ja valmistavan teknologiateollisuud...

Elokuun uutiset

24.08.17 - Kasvun mahdollisuus – positiivisen rakennemuutoksen hyödyntäminen Lounais-...

Toukokuun uutiset

11.05.17 - Kirje selvitysmies Esko Aholle

Huhtikuun uutiset

03.04.17 - Vesialan osaajien näytönpaikka
03.04.17 - Tavoitteena pysyvä innovaatioalusta
03.04.17 - Yhteiset tavoitteet kirkkaiksi

Helmikuun uutiset

09.02.17 - Kansainvälisten opiskelijalähettiläiden joukko kasvaa
03.02.17 - Asko Aro-Heinilä on vuoden 2016 Loura-yhteistyöosaaja

2016

Joulukuun uutiset

12.12.16 - Turkuun halutaan lisää tekniikan koulutusta
01.12.16 - Lähettiläät ovat Lounais-Suomen äänitorvi
01.12.16 - Lounaisrannikolla satsataan sijoitusten houkutteluun
01.12.16 - Puolueetonta tietoa aurinkoenergiasta
01.12.16 - Kiertomatkat houkuttelevat matkailijoita Loura-alueelle

Lokakuun uutiset

26.10.16 - Tutkimus: Lounais-Suomen meriklusterin arvo kohta huippuvuoden 2008 tasolla...

Syyskuun uutiset

27.09.16 - Matkailun tulot kasvaneet tasaisesti talouden taantumasta huolimatta

Helmikuun uutiset

05.02.16 - TIEDOTE: Yhteistyöosaajapalkinto lounaissuomalaiselle vesialan yhteistyöver...

2015

Joulukuun uutiset

21.12.15 - RUOTSI ON UNOHDETTU
21.12.15 - LOUNAISRANNIKKO KÄRKIPAIKALLA KAASUTALOUTEEN
21.12.15 - MATKAILIJOITA KIINNOSTAA SAARISTOLAISTEN ARKI

Toukokuun uutiset

22.05.15 - VUODEN YHTEISTYÖOSAAJA
22.05.15 - SUOMEN SAARISTO HOUKUTTELEE SAKSALAISIA
22.05.15 - MERITEOLLISUUDEN OSAAJIA TARVITAAN LISÄÄ
22.05.15 - VESIOSAAMISTA KIINAAN
22.05.15 - HARPPAUS KOHTI AURINKOENERGIAA

Maaliskuun uutiset

26.03.15 - Suomi tarvitsee kilpailukykyisen meriklusterin

Helmikuun uutiset

05.02.15 - 5.2.2015 - Tiedote: Irene Villaselle Yhteistyöosaaja-palkinto

2014

Marraskuun uutiset

20.11.14 - Tour of Brazil ja suomalaisen meriosaamisen viikko Recifessä Brasiliassa 10...

Lokakuun uutiset

31.10.14 - Meriteollisuusviikko Pernambucossa 10.-14. marraskuuta

Syyskuun uutiset

08.09.14 - Verkostoihminen ymmärtää yhteistyön edut
08.09.14 - Suomen Saaristo haluaa maailmankartalle
08.09.14 - Tour of Brazilissa Suomella tähtirooli
08.09.14 - Vesiosaajan aika
08.09.14 - Omanlaista ja monimuotoista yhteistyötä
08.09.14 - FinBraTech avaa ovia Brasilian markkinoille

Elokuun uutiset

06.08.14 - CoastALin kotisivut avattu

Kesäkuun uutiset

11.06.14 - Renewal of co-operation agreement with Brazilian state of Pernambuco

Toukokuun uutiset

08.05.14 - Yhteistyöstä potkua vesiliiketoimintaan

Helmikuun uutiset

05.02.14 - 5.2.2014: Työpaikat ja laatu ratkaisevat lounaisrannikon tulevaisuuden elin...
05.02.14 - 5.2.2014: Yhteistyöosaajapalkinto Jytta Poijärvi-Miikkulaiselle

2013

Elokuun uutiset

20.08.13 - Teollisuuden uusi bisnes löytyy jätteen uusiokäytöstä

Heinäkuun uutiset

01.07.13 - Loura osaksi pohjoista kasvukäytävää